Cifra de afaceri a Grupului de firme Agricola Bacău – în creştere cu aproape 30%

Bacău, 10 iulie 2009. În primul semestru al anului 2009 Agricola Internaţional SA Bacău a înregistrat o cifră de afaceri de 132.411 mii lei, cu 20,5% mai mult faţă de cifra de afaceri a primelor şase luni din 2008 (109.829 mii lei).
Creşterea cifrei de afaceri din prima parte a anului în curs a fost influenţată de mai mulţi factori. În primul rând, în perioada ianuarie – aprilie 2008 activitatea abatorului de păsări a fost oprită ca urmare a derulării proiectului de modernizare a acestuia – o investiţie cifrată la aproape 12 milioane euro.

Creşterea înregistrată este şi rezultatul direct al creşterii volumului de carne de pui comercializată, dar şi modificării structurii de producţie în favoarea produsulelor refrigerate. Unul dintre obiectivele Agricola Bacău, ca urmare a modernizării abatorului de păsări, este atingerea unei ponderi de 70% a cărnii refrigerate în total vânzări carne de pasăre la sfârşitul acestui an.

De la începutul acestui an, Agricola Bacău şi-a organizat activitatea pe mai multe linii de business, cele care reprezintă categorii distincte de produse fiind:
• Unitatea de afaceri „Carne pasăre”, care integrează următoarele departamente din societatea Agricola Internaţional SA: Fabrica de Nutreţuri Combinate, Avicola, Abator păsări.
• Unitatea de afaceri „Semipreparate şi produse pre-gătite” – SC Europrod SA
• Unitatea de afaceri „Preparate din carne” – SC Conagra SA
• Unitatea de afaceri „Salamuri crude-uscate” – SC Salbac Dry Salami SA
• Unitatea de afaceri „Ouă consum” – SC Avicola Lumina, Constanţa

Odată cu această nouă formă de organizare, am procedat la externalizarea forţei de vânzări, în sensul că Agricola Internaţional nu mai este în prezent unic distribuitor al produselor fabricate la Conagra, Europrod, Salbac Dry Salami şi Avicola Lumina (fiecare companie din Grup dispune de propria forţă de vânzări).
Pentru relevanţă, cifra de afaceri comparativă 2008 / 2009 a pe fiecare fimă din grup, este:

      LEI %
    SEM I 2008 SEM I 2009  
AGRICOLA INTERNATIONAL Carne pasăre 109,829,242 132,411,542 + 20,5%
AVICOLA LUMINA Ouă consum 7,114,864 13,138,127 + 84,6%
CONAGRA Preparate fierte-afumate 9,035,199 10,950,000 + 21,1%
EUROPROD Semipreparate 5,928,024 6,646,264 + 12,1%
SALBAC DRY SALAMI Salamuri crude-uscate 5,202,746 13,043,295 + 150,7%
TOTAL GRUP (restrâns) AGRICOLA BACĂU 137,110,075 176,189,228 + 28,5%

Notă: Grupul de Firme Agricola include şi alte companii cu activităţi adiacente .
Şi în cazul fabricii de salamuri crude-uscate Salbac Dry Salami, creşterea este mare însă mai puţin relevantă deoarece în primul trimestru al anului 2008 au lipsit de la comercializare majoritatea sortimentelor (deoarece acestea se obţin după o perioadă lungă de maturare, iar fabrica a repornit în la sfâşitul lunii decembrie 2007, după finalizarea unui proiect de modernizare de 5 milioane euro).

Referitor la investiţii
Agricola Bacău a investit sume considerabile în ultimii ani pentru modernizarea capacităţilor de producţie astfel încât, astăzi, suntem cu toate facilităţile la un standard ridicat, care satisface toate rigorile europene. În această perioadă, ca urmare a dificultăţilor în obţinerea surselor de finanţare şi – în special – în linia strategiei adoptate la nivelul Grupului de firme Agricola Bacău, suntem focusaţi pe folosirea optimă a capacităţilor existente, care vor produce valoare pentru finanţarea obiectivelor de dezvoltare.
Totuşi, avem în plan pentru anul 2009 finalizarea unor obiective de mare importanţă pentru companie:
• continuarea proiectului de modernizare a fermelor de creştere a găinilor pentru ouă consum de la Avicola Lumina – Constanţa, pentru care ne-am propus alocarea a aproximativ 500 mii euro. Finanţarea este angajată încă din anul 2008;
• modernizarea (convertirea) vechiului complex de creştere a găinilor pentru ouă consum din Bacău (activitate transferată în totalitate la Constanţa de la sfârşitul anului trecut) – transformarea acestuia în Complex de ferme specializate în creşterea puilor pentru carne. Este vorba de o sumă de circa 1 milion euro, a cărei finanţare se va face din surse proprii şi credite furnizor;
• continuarea modernizării depozitului logistic din Bacău – aproximativ 150 mii euro (finanţare din surse proprii şi credite furnizor).

Despre piaţa cărnii, în contextul crizei economice

Bugetul alocat achiziţiei de alimente s-a redus la nivelul familiei, dar într-o măsură mai mică decât bugetul alocat de consumatori pentru alte categorii de bunuri. Din acest motiv, industria în care ne desfăcurăm activitatea este mai puţin afectată comparativ cu alte industrii.
Remarcăm totuşi o orientare mai evidentă a consumatorilor spre produse cu preţuri unitare ceva mai mici, o mai mare exigenţă a acestora în alegerea produselor, în special din punct de vedere al calităţii acestora sau – mai exact – din punct de vedere al raportului calitate/ preţ.
Piaţa tradiţională este în suferinţă. Din cauza fragilităţii economice multe companii de distribuţie şi retail sunt ameninţate de faliment, în vreme ce marile reţele de retail modern sunt în expansiune.
Procesul de concentrare a industriei cărnii şi produselor din carne se va accelera, astfel încât vom asista într-un viitor nu prea îndepărtat la constituirea unor «poli de putere».

Grigore HOROI
Preşedinte Agricola Bacău