Afacerile Agricola Bacău au crescut cu peste 12% în 2009

Bacău, 14 ianuarie 2010. În anul 2009, Agricola Internaţional SA Bacău a înregistrat o cifră de afaceri estimată la aproximativ 304 mil. lei, cu 12,6% mai mult fa ţă de cifra de afaceri înregistrată în 2008 (270 mil. lei).
La nivelul Grupului Agricola Bacău, restructurat la începutul anului 2009 pe unităţi de de business, fimele din grup unde se obţin categoriile de produse din portofoliul Agricola Bacău înregistrează în 2009 cifrele de afaceri în creştere faţă de anul precedent respectiv:

Companie Linie de business
(Categorie produs)
Cifră afaceri
% 2009/ 2008
AGRICOLA INTERNATIONAL doar Carne pasăre + 30,0%
AVICOLA LUMINA Ouă consum + 27,0%
CONAGRA Preparate fierte-afumate + 8,0%
EUROPROD Semipreparate + 20,0%
SALBAC DRY SALAMI Salamuri crude-uscate + 48,0%
TOTAL GRUP (restrâns) AGRICOLA BACĂU + 27,9%

Note:
• Agricola Internaţional include departamentele FNC, Avicola, Abator, Vanzari;
• Grupul de Firme Agricola include şi alte companii cu activităţi adiacente.

Ca urmare a restructurarii organizatorice de la începutul anului, respectiv alocarea de forţă proprie de vânzări pe fiecare unitate de business, relevante sunt evoluţiile cifrelor de afaceri ale acestora – Grupul Agricola Bacău restrâns (fără firmele cu activităţi adiacente).
În 2009 s-au înregistrat aşadar creşteri la toate categoriile:
Astfel,creşterea veniturilor din comercializarea cărnii de pui este rezultatul direct al creşterii cantitative a vânzărilor de carne de pui în 2009 faţă de anul anterior cu 23%, dar şi modificării structurii de producţie în favoarea produsulelor refrigerate, ceea ce a determinat o creştere valorică a vânzărilor de carne de pui de 30%, în condiţiile în care preţul mediu pe kilogram s-a majorat cu doar 5% în 2009 faţă de 2008.
Agricola Bacău a comercializat anul trecut 42% din producţia de carne de pui în piaţa modernă (reţelele de hiper şi supermarket, cash&carry, discounteri), 35% în piaţa tradiţională, 11% in reţeaua proprie de magazine şi 12% la export. Pentru anul 2010 ne-am propus să creştem la 53% canalul retail-ului modern şi să conservăm volumele comercializate în reţeaua proprie de magazine şi la export.
De asemenea, în 2009 am comercializat carnea de pui în stare refrigerată în proporţie de 59%, pondere pe care dorim să o majorăm în 2010 la 64%.
Cumulat, în 2009 Agricola Bacău a avut o cotă de piaţă de 11%, în creştere cu 2 procente faţă de anul anterior, iar pentru acest an ne propunem atingerea unei cote de piaţă de 12% (13% in canalul retailului modern).

Dată fiind situaţia din acest moment – eliminarea subvenţiilor din agricultură fără aplicarea unor măsuri alternative – Agricola Bacău apreciază că va majora preţul mediu de comercializare a kilogramului de carne de pui, etapizat de-a lungul anului, cu până la 22%.
Această subvenţie acoperă în fapt o parte din costuri şi îşi găseşte reflectarea în preţul la raft al cărnii de pui, deci este o formă de protecţie socială.
Eliminarea subvenţiei la carnea de pasăre, de 1,6 lei/ cap, la care se adaugă eliminarea subvenţiei la valoarea creditului pe ciclu de producţie, de 30%, generează ca efect o creştere cu aproximativ 25% a preţului de producţie în condiţiile erodării marginilor (profitului net) producătorilor la limită. Performanţele realizate în industria avicolă din România sunt la nivelul cel mai înalt din Europa şi, prin urmare, soluţiile de reducere a costurilor sunt practic nule, iar singura alternativă de compensare a influenţei financiare provocate de retragerea subvenţiilor o reprezintă creşterea preţului la raft.

La salamurile crude-uscate , obţinute la Salbac Dry Salami, vânzările au înregistrat, în 2009 faţă de 2008, creşteri semnificative: 44,% în volum şi, respectiv, 48,% în valoare, în condiţiile unui preţ mediu pe kilogram nesemnificativ crescut şi a unei scăderi a pieţei cu circa patru procente. Aici s-a remarcat sortimentul nostru cu cea mai mare notorietate, Salamul de Sibiu Agricola Bacău, care în a doua jumătate a anului 2009 a ajunslider în total segment Salam Sibiu comercializat pe piaţa din România , cu o cotă de 31% , poziţie pe care o menţine şi în prezent.

Piaţamezelurilor şi specialităţilor din carne fierte şi afumate s-a menţinut anul trecut relativ la nivelul anului 2008. Preparatele Agricola Bacău fabricate la Conagra au înregistrat creşteri ale vânzărilor în 2009 faţă de anul precedent cu 3% în volum şi 8% în valoare. În această categorie, o creştere importantă a vanzărilor au avut-o crenwurştii de pui.
Brandul Agricola Bacău deţine o cotă în această piaţă de 1,1%, în creştere uşoară faţă de anul 2008.

La categoria semipreparate şi produse pre-gătite din carne , pe care le obţinem la fabrica Europrod, am înregistrat în 2009, cumulat, o cotă de piaţă de 18%, principalul obiectiv pentru 2010 fiind creşterea cotei de piaţă la 23%.
Astfel, în 2009 faţă de 2008 am marcat o creştere în volum a vânzărilor de semipreparate cu 24% şi o creştere valorică de 20%, în condiţiile în care preţul mediu de vânzare s-a diminuat cu 3%, pe fondul unei scăderi pronunţate a pieţii acestor produse.

În ce priveşte exporturile, în anul 2009 am livrat pe pieţele externe 2.603 tone carne de pui şi semipreparate din carne, cu 197% mai mult decat în 2008 (874,5 tone). Valoric, exporturile din 2009 înregistrează o creştere de 184% faţă de anul precedent, cifrându-se la 4.161 mii euro.

La nivelul Grupului Agricola Bacău ne-am bugetat o creştere a cifrei de afaceri pentru anul 2010 cu aproximativ 17%, cu o marjă netă de 3,5 – 4%, în condiţiile în care piaţa va accepta inevitabilele creşteri a preţurilor.
Agricola Bacău va continua să investească în special în marketing şi managementul performanţei, se află într-un proces continuu de restructurare a business-ul. Vom pune accent pe atitudinea de challenger, care va lansa constant în piaţă noi provocări.

Grigore HOROI
Preşedinte Agricola Bacău